Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat onze webshop correct werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor (anonieme) webstatistieken. - Meer informatie - Verberg dit bericht

Ons verhaal

“In 1981 zijn wij - Ann Berlips en George Cramer - met ons bedrijf in Amsterdam gestart. We kenden elkaar van de middelbare school. Vintage kleding was onze gezamenlijke interesse en al snel hadden wij diverse adressen om mooie vintage kleding in te kopen. We verkochten deze vondsten op de Amsterdamse Noordermarkt en vanaf 1983 ook in onze eerste Exota winkel in de Jordaan. In de jaren ’80 introduceerden wij ons eerste, eigen product: een zwarte coltrui die in die tijd gedragen werd op een Levis 501 jeans. Er was namelijk zoveel vraag naar zwarte colletjes, we konden niet genoeg vintage exemplaren vinden. Wij hebben het altijd belangrijk gevonden kleding te ontwikkelen waar mensen vrolijk van worden. Vintage geïnspireerde kleding met zelf ontworpen printjes, heel kleurrijk en een goede pasvorm. In de jaren ’90 zijn wij met de Exota winkel naar de Hartenstraat in de Amsterdamse Negen Straatjes getrokken, waar we vandaag nog steeds zitten. Al jaren werken wij samen met vele winkeliers en liggen onze producten in prachtige winkels in heel Europa. Wij zijn blij met al onze partners, ook met de diverse fabrikanten die de producten maken. Wij vinden het heel belangrijk om de klant zo goed mogelijk te bedienen en we zijn daar nog steeds iedere dag, samen met ons team, hard voor aan het werk.

 

Geschiedenis

1981

Ann Berlips (22) en George Cramer (26) vragen een marktvergunning aan: als echte vintagefans gaan ze hun mooiste vondsten verkopen op de Amsterdamse Noordermarkt. Tussendoor zoeken ze in grote hallen naar vintage kleding, hebben ze andere bijbaantjes en studeren ze ook nog. Hun vintage kleding slaat aan: bijna alles wat ze ophangen, wordt verkocht.

1983

De verkoop loopt goed, en de kledingvoorraad past niet meer bij Ann op zolder. Ann en George openen hun eerste winkel in de Jordanese Nieuwe Leliestraat. Het zit er vol jonge Amsterdamse ondernemers; Ann en George noemen hun winkel ‘Exota’, naar het jaren ‘50 limonademerk. In de winkel hangen vintage-, tweedehands- en eigen ontwerpen door elkaar.

1984

Het gaat hard: hun ontwerpen lopen zo goed dat George en Ann besluiten om een eigen label: King Louie op te zetten. Het allereerste ontwerp dat de nieuwe naam draagt, is een zwart katoenen ski-pulli. Met een Levi’s 501 en een dikke riem erbij helemaal ‘jazz’ (ja, het waren tenslotte de eighties.)

1987

Andere winkels gaan ook King Louie-kleding verkopen, en George en Ann zetten hun eigen groothandel op. Brigitte, een van de winkelmedewerkers, vindt het leuk om te poseren en wordt zo hun vaste model.

1991

In 1991 introduceert King Louie kleding voor de kleintjes: Petit Louie. Allemaal vintage geïnspireerd, natuurlijk.

1992

‘Waarom komen jullie niet naar de Hartenstraat?’ vraagt Marijke, eigenares van vintagekledingwinkel Lady Day. De winkel op de Nieuwe Leliestraat is immers veel te klein geworden. De Negen Straatjes groeien uit tot een van de leukste winkelgebieden van Amsterdam. Geen wonder dat Exota er nu nog zit.

2008

Sterker nog: in 2008 opent Exota z’n tweede winkel in diezelfde Negen Straatjes, schuin tegenover de eerste. Die ruimte is nodig omdat de collectie elk jaar groeit. De komst van internet verandert de wereld, en King Louie opent een webshop. Maar de pakketjes voor Amsterdam bezorgen ze in het begin nog ouderwets op de bakfiets.

2009

King Louie groeit nog steeds, ook in het buitenland. Behalve Nederland en België wordt de kleding ook steeds populairder in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Denemarken. Later volgen winkels in Italië, Spanje, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk. Om aan de vraag te kunnen voldoen, verhuizen de groothandel en het kantoor van King Louie naar een grotere ruimte vlakbij het Westerpark.

2017

In ruim 30 jaar tijd is er misschien veel veranderd, maar King Louie heeft nog steeds dezelfde aandacht voor haar kleding, producenten én medewerkers. Veel collega’s van het eerste uur werken er nu nog steeds.Is er ook nog iets hetzelfde gebleven? Jazeker: net als meer dan 30 jaar geleden is King Louie nog steeds elke maandag en zaterdag te vinden op de Amsterdamse Noordermarkt.

De toekomst

King Louie wil graag bijdragen aan een betere wereld en voelt zich verantwoordelijk voor de mensen die de kleding maken. Ze werken alleen samen met fabrikanten die goede arbeidsomstandigheden garanderen.

Daarom heeft King Louie zich in 2015 aangesloten bij de Fair Wear Foundation, een onafhankelijke organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Fair Wear controleert streng of kinderarbeid en excessieve werktijden écht niet voorkomen, en of iedereen werkt in een veilige en gezonde omgeving. Daarnaast bezoekt King Louie ook zelf ieder jaar zijn leveranciers. Daarvoor reizen ze naar Azië en naar Turkije, waar de grootste leverancier zit: een fabrikant waarvan de eigenaresse al jarenlang strijdt voor gelijke vrouwenrechten. Al meer dan 20 jaar werkt King Louie met deze fabrikant samen.

Maar er zijn meer plannen voor de toekomst. Op dit moment is 10% van de kleding GOTS-gecertificeerd. Dat staat voor Global Organic Textile Standard, en het betekent dat die kleding dankzij biologische vezels en de juiste productie volledig duurzaam is. Ook nieuw zijn King Louie jurkjes van gerecycled polyester: ze zijn gemaakt van oude PET-flessen.

Kortom; King Louie is op de goede weg.

Mocht je nog meer willen weten over ons, neem dan gerust contact met ons op!

Language

Select your country and language

Back to top