De mensen van King Louie: de ontwerpers

Ontmoet King Louie's ontwerpers:
Asha Salaris en Gael Brutin

MensenMensen

'Peppie en Kokkie' worden ze wel eens genoemd, of, in één adem: ashagael. Dat krijg je ervan als je als duo al jaren samen verantwoordelijk bent voor de King Louie collecties en daarbij elkaars zinnen kan afmaken, of op voorhand weet van de ander ergens van denkt. Toch is er bij senior designer Asha Salaris en head design & production Gael Brutin altijd ruimte voor verrassing. 'We lopen wel elkaars straatje in, maar dan kijken we allebei een andere kant op.'

Over elkaar

A: 'Gael kan goed vooruit kijken, naar nieuwe dingen. Dat doet ze met een open vizier, met een open smaak. Nooit zal ze zeggen: dit is leuk, zo moet het. En daarbij weet ze ook nog heel consistent het productieproces in de gaten te houden.'

G: 'Dat kan Asha ook goed: een eigen smaak hebben, maar ook in staat zijn om voor het merk heel breed te kijken. Ze schudt dingen op, blijft nadenken -ook als er eigenlijk geen tijd meer is. Voor mij is dat soms wel eens lastig, haha. Toch is het heel belangrijk dat je weken werk weg durft te gooien, omdat het toch niet lekker zit.'


A: 'Ik durf het balletje op te gooien, maar Gael is de realist. Zij zegt: sorry dat gaat niet, of juist wel.  Dat gaat altijd heel goed.'


G: 'Soms zeggen we dan alleen maar halve woorden tegen elkaar, dan weten we precies wat die ander bedoelt -en iedereen om ons heen dikwijls niet. Die klik is er altijd geweest. Omdat we verschillende talenten hebben, zitten we niet op elkaars terrein. Dat helpt ook.'


A: 'We kunnen wel elkaars straatje inlopen, maar dan kijken we allebei een andere kant op.'

Geen trendvolgersGeen trendvolgers
Werkwijze

A: 'Voordat we aan een nieuwe collectie beginnen, gaan we vaak even ergens naartoe, bijvoorbeeld Londen, Parijs, Amsterdam en laatst Tokio. Niet zozeer voor inspiratie, maar om even goed los te komen van de vorige collectie. Maar vaak zijn we tijdens de ene collectie in ons hoofd alweer bezig met de volgende.'

G: 'We komen dagelijks van alles tegen. Een bepaalde sfeer, een kleurgebruik die we zouden kunnen gebruiken. Dat gaat vanzelf. En natuurlijk volgen we ook de mode, maar meer vanaf de zijlijn. Wat we bij King Louie vinden passen, pikken we eruit. We zijn geen trendvolgers.'

A: 'Het belangrijkste in het ontwerpen is dat we het bij onszelf houden. We gaan niets forceren of invullen voor een ander. We werken echt op gevoel: dit is goed, dit voelt sterk.'

Liefde voor tweedehandsLiefde voor tweedehands
Vintage

G: 'Een intrinsieke liefde voor tweedehands is wel handig als je hier werkt. Die liefde hebben we allebei. We gaan vaak samen de stad in om te kijken wat er overal zoal hangt. Maar al snel zijn we er klaar mee. Dan willen we gewoon tweedehands. Al dat nieuwe is vaak toch een beetje hetzelfde.'

A: 'Dat komt doordat veel merken dezelfde trends volgen. Tweedehands is dan toch verrassender. Dat zie je ook terug in onze collecties: niet één trend, maar verschillende lijnen.'

G: 'Ieder tijdperk heeft iets bijzonders. De prints van de jaren twintig en dertig, de jaren vijftig waren esthetisch weer heel mooi. Voordat kleding massaproductie werd, kon er gewoon meer. Mooie details, zoals een grappig kraagje op een jurkje. Daar houden wij van.'

willen hebbenwillen hebben
Het merk

A: 'Gael werkt hier elf jaar, ik vijf jaar. Ik heb het geluk gehad dat ik de oprichters Ann en George hier nog net heb meegemaakt. En dat ik over hun schouder heb kunnen meekijken, met hen heb kunnen sparren, zien hoe zij dingen beleefden en wat voor keuzes ze maakten. Daar had ik het dan ook weer over met Gael.'

G: 'King Louie is geen overdreven sales-driven bedrijf. Er wordt ons nooit iets opgelegd qua ontwerpkeuzes. Ook al overleggen we wel veel met sales, wij maken uiteindelijk wel de beslissingen.'

A: 'Die vrijheid is fijn, zo kunnen we ook dingen uitproberen. Je kan niet alsmaar blijven praten, je moet soms ook een ontwerp gewoon gaan maken om te zien of het werkt. Of het dat hoog 'willen hebben'-gehalte heeft, wat ieder kledingstuk van King Louie wel hoort te hebben. Dat zit 'm in de verrassing van het stuk, of een kleurcombinatie.'

G: 'Vrouwen mooi willen maken, daar heeft het ook mee te maken. We horen vaak dat vrouwen complimenten krijgen als ze ons dragen. Dat is zo leuk, daar doen we het uiteindelijk voor.'

Designers' Choice
Divider
Dit vind je misschien ook interessant:
  • King Louie ♥️ vintage
    King Louie ♥️ vintage

    Waarom zijn wij zo gek op vintage? Wat zijn de King Louie klassiekers? En hoe scoor je de beste vintage kleding? Wij vertellen je alles in onze vintage guide! Lees verder

  • King Louie's icon: Katherine Hepburn
    King Louie's icon: Katharine Hepburn

    Wars van etiquetten en rokken én een enorme werklust: Katharine Hepburn maakte van haar levenshouding haar kledingstijl. Lees meer >

  • Van plan tot product Jersey & prints
    Van plan tot product: jersey & prints

    Achter elk product dat je koopt in de winkel of online, zit een lang productieproces. Lees verder

Language

Select your country and language

Back to top