De mensen achter het merk: de producent Interview met Nur Ger and Füsun Özkan

Al 26 jaar werkt King Louie voor de kledingproductie nauw samen met het Turkse Suteks. Het bedrijf wordt gerund door Nur Ger, die het in 1986 oprichtte met haar moeder. Füsun Özkan behoort tot de eerste generatie werknemers en is verantwoordelijk voor alles rondom King Louie.

Nur FusunNur Fusun

Om maar met de deur in huis te vallen: Suteks is niet zomaar een kledingfabrikant. Familie is er een sleutelwoord. Niet alleen qua sfeer op de werkvloer, ook de gezinnen van de werknemers krijgen alle aandacht. En dat begon al bij de start van het bedrijf. 'Wij moesten families overtuigen om de vrouwen hier te laten werken' vertelt Nur Ger daar nu over. 'Want werkende vrouwen waren toen niet gebruikelijk. Daarom hebben we altijd gezorgd voor arbeidsvoorwaarden als zwangerschapsverlof en flexibele werktijden, vooral als vrouwen nog kleine kinderen hadden. Alles om de balans tussen werk en privé goed te houden. Als werknemers merken dat daar aandacht voor is, dan werken ze ook beter, voelen ze zich meer betrokken. En dat geldt voor zowel mannen als vrouwen.' Suteks heeft daarin een voorbeeldfunctie. Nur Ger kreeg zelfs in 2013 een ereprijs toegekend van de Verenigde Naties voor haar inspanningen voor gendergelijkheid op de werkvloer. En was ze als Turkse zakenvrouw lange tijd bij de VN betrokken als woordvoerder voor dit onderwerp.

Nur Ger quoteNur Ger quote
Gelijke waarden

Misschien dat om die reden de samenwerking met King Louie zo goed verloopt. 'De geest van King Louie komt overeen met die van ons' legt Nur uit. 'Bij hen staan de mensen ook op nummer één. Daarbij zijn ze altijd transparant en eerlijk: als er iets niet goed is, dan horen we dat -en als wij een fout bespeuren, dan kunnen we dat altijd bij hen kwijt.' 'We hebben dezelfde waarden' vult Füsun aan. 'Er is wederzijds vertrouwen. Ze hoeven ons niet meer uit te leggen wanneer iets goed is, we weten van elkaar precies hoe we het willen.' En nee: de Nederlandse directheid zit hen daarbij niet in de weg. Nur: 'Misschien zijn Turken wat emotioneler, Nederlanders wat rationeler. Maar er is ook veel humor en gelijkheid, daarin vinden we elkaar.' Ook toen de crisis toesloeg, bleven de bedrijven elkaar steunen. 'Er moesten meer betalingen vooraf gedaan worden, anders zouden wij het niet redden. King Louie betaalde meteen. Later hoorden we dat de moeder van George (Cramer, één van de oprichters) daarbij heeft geholpen: blijkbaar hadden zij het ook zwaar. Maar op deze manier zijn we er allebei doorheen gekomen.'

Kracht van King Louie

Nur en Füsun noemen vaak het woord 'consistentie' in één adem met King Louie. Als het over de samenwerking gaat bijvoorbeeld, of over de kwaliteitseisen vanuit het bedrijf, of de prijzen van het eindproduct. Maar ook met betrekking tot de bedrijfscultuur van het merk, die volgens de vrouwen niets is veranderd sinds Ann en George het schip hebben verlaten. 'Ik denk dat dat de kracht is van King Louie' aldus Nur. 'Dat vrouwen weten wat ze krijgen als ze iets kopen. Ook qua pasvorm: vrouwen zien er altijd minstens één kledingmaat slanker uit dan normaal. Dat is ook al jaren zo.' Maar uiteraard blijft er ook altijd ruimte voor verandering, voor beide partijen. 'Dertien jaar geleden werden vanuit King Louie de kwaliteitseisen aangescherpt: bepaalde details moesten beter' vertelt Füsun. 'Wij hebben toen direct onze machines aangepast. Andersom laten wij ook aan hen zien hoe een bepaald idee beter tot zijn recht kan komen. In plaats van alleen maar fouten aan te wijzen, leveren we meteen een sample met een oplossing. Zo groeien we samen, als een 'ever improving system'.

Suteks' groei is groei voor King Louie', en vice versa, aldus de vrouwen. 'Ik ben net zo trots op hun bedrijf als op het onze' aldus Füsun. 'Het voelt soms bijna als ons eigen bedrijf, ook omdat we zo hetzelfde denken.'

Suteks products


divider
Dit vind je misschien ook interessant:
  • King Louie Team: De Designers
    De mensen van King Louie: de ontwerpers

    Ontmoet King Louie's ontwerpers: Asha Salaris en Gael Brutin Lees meer >

  • Van plan tot product: jersey & prints
    Van plan tot product: jersey & prints

    Achter elk product dat je koopt in de winkel of online, zit een lang productieproces. Lees meer >

  • King Louie ♥️ Vintage
    King Louie ♥️ Vintage

    Waarom we zo dol zijn op vintage lees je in de vintage guide. Lees meer >

Language

Select your country and language

Back to top