International Women's Week

Op zondag 8 maart vieren we International Women’s Day. De gehele week hebben we aandacht voor het thema vrouwenrechten en doen dit aan de hand van een aantal verschillende onderwerpen. Op deze pagina lees je meer over de verschillende onderwerpen van deze themaweek.

INTERNATIONAL WOMENS WEEKINTERNATIONAL WOMENS WEEK
DE FIETS KICKSTARTTE VROUWENEMANCIPATIE

“De fiets heeft meer betekend voor de emancipatie van de vrouw dan al het andere op de wereld”, is een uitspraak die de Amerikaanse feminist Susan B. Anthony al in 1900 deed. Ze noemt het rijwiel de freedom machine.

 

Aan het eind van de negentiende eeuw ontketenen fietsende vrouwen een ware revolutie.

In die tijd werden rijke dames nog geacht netjes, zwak en afhankelijk te zijn. Lagen met zware rokken, onderkleding en hoge hakken maken het bewegen moeilijk. De welgestelde vrouwen komen niet veel buiten; ze werken en studeren niet. Tegen het eind van negentiende eeuw komen steeds meer vrouwen in opstand. De opkomst van de fiets, die zich tegelijkertijd voltrekt, maakt deze beweging zichtbaar. Vrouwen gaan en staan waar ze willen, zonder dat ze daar hulp bij nodig hebben.

 

Het fietsen vereiste meer praktische vrouwenkleding, dat leidde tot belangrijke veranderingen in vrouwenkleding in het algemeen. De kleding wordt luchtiger en lichter en ook de eerste broeken voor vrouwen worden geïntroduceerd.

Aletta Jacobs (1854-1929), een van de bekendste Nederlandse feministen, was een fanatiek wielrijdster. Samen met haar echtgenoot Carel Gerritsen maakte Aletta, als Nederlands eerste vrouwelijke arts en voorvechtster van het vrouwenkiesrecht, vele fietstochten. Zo fietsten ze in 1898 bijvoorbeeld samen van Engeland naar Schotland.

Fietsen was dus een van de eerste acties die vrouwen in Nederland namen om gelijke rechten af te dwingen.

Fiets en vrouwenrechtenFiets en vrouwenrechten
Quote Susan B AnthonyQuote Susan B Anthony
International Women's Day

Op International Women’s Day (IWD), ofwel Internationale Vrouwendag, vieren we wereldwijd de sociale, economische, culturele en politieke prestaties van vrouwen.

Al meer dan een eeuw wordt IWD jaarlijks gevierd op 8 maart. Begin twintigste eeuw, begonnen vrouwen steeds meer op te komen voor gelijke rechten. Dit draaide toen voornamelijk om arbeid en kiesrecht. IWD werd in 1911 internationaal voor het eerst gevierd, Nederland volgde in 1912. In 1978 werd IWD door de Verenigde Naties erkend, na een tweede feministische golf in de jaren zestig vol demonstraties, conferenties en bijeenkomsten.

Het doel van IWD is om aandacht te vragen voor thema’s als economische zelfstandigheid, discriminatie, racisme en empowerment.

IWD 2020

Elk jaar heeft IWD een ander thema. Het thema voor 2020 is #EachforEqual.

Hiermee willen ze zeggen dat we gezamenlijk voor gelijkheid moeten zijn. Want een gelijke wereld, is een wereld met mogelijkheden.

Het campagnethema van IWD 2020 is gebaseerd op een idee van 'collectief individualisme'.

We zijn allemaal delen van een geheel. Onze individuele acties, gesprekken, gedragingen en denkrichtingen kunnen een impact hebben op onze grotere samenleving.

Samen kunnen we verandering teweegbrengen. Gezamenlijk kunnen we allemaal helpen om een gender-gelijke wereld te creëren.

Helaas blijkt dit nog steeds noodzakelijk want ondanks de aandacht die er de laatste jaren is voor het onderwerp blijkt dat de echte verandering voor de meerderheid van de vrouwen en meisjes wereldwijd nog steeds pijnlijk traag verloopt. Tegenwoordig kan geen enkel land beweren gendergelijkheid te hebben bereikt. Het blijft dus nog steeds ontzettend belangrijk om hier actief aandacht aan te besteden want er is nog een lange weg te gaan richting een echt gender-gelijke wereld. Vandaar ook dat we vanuit King Louie hebben besloten om hier actief aandacht aan te besteden. Niet alleen deze week maar dit ook structureel door te voeren in onze werkzaamheden.

King Louie fotoshootKing Louie fotoshoot
Dare to be yourself

King Louie vindt het belangrijk dat iedere vrouw zich goed voelt in zowel haar vel als in haar kleding. We ontwikkelen kleurrijke en vrouwelijke items waarvan we hopen dat iedere vrouw zich daarin goed, comfortabel en helemaal zichzelf voelt ongeacht afkomst, leeftijd of figuur. Om dit onder de aandacht te brengen zijn alle modellen in deze International Women’s Day campagne werknemers van King Louie. De fotoshoot draaide om plezier hebben en jezelf zijn en hopelijk is dit terug te zien in de beelden.

 

Gendergelijkheid in de mode

De mode-industrie staat niet echt bekend als een gender-gelijke industrie. King Louie is zich hiervan bewust en probeert actief te participeren in de beweging om hier verandering in te brengen.

Een voorbeeld hiervan is de aansluiting bij de Fair Wear foundation, een stichting die pleit voor eerlijk loon en goede omstandigheden maar ook bijdraagt aan de strijd voor gelijke rechten voor vrouwen. Daarnaast werken we langdurig samen met onze leveranciers.

Met Suteks (uit Turkije) werken we al meer dan 20 jaar samen. De eigenaresse mevrouw Nur Ger is een actieve strijder voor gelijke (vrouwen)rechten.

 

Mevrouw Ger heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met UN Global Compact, 's werelds grootste duurzaamheidsinitiatief voor bedrijven van de Verenigde Naties, om te pleiten voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen. Met dit partnerschap heeft Nur Ger bevestigd dat SUTEKS de Women's Empowerment Principles (WEP) wil bevorderen. Ook is zij vanwege haar actieve betrokkenheid bij vrouwenrechten tussen 2016 en 2018 woordvoerster geweest van de WEP’s

 

Meer over de samenwerking met Suteks en Nur Ger is te lezen in het interview wat we met haar en sales en marketing coördinator Fusun hebben gehouden.

FWF YaninDayizFWF YaninDayiz
Yanindayz

Dit jaar willen we via International Women’s Day wat bijdragen. We doen dit door voor elke order* die op zaterdag 7 en zondag 8 maart geplaatst wordt een bedrag van €10 te doneren aan YaninDayiz.  Dit is een Turkse organisatie die strijdt voor gelijke rechten voor vrouwen en waarvan Nur Ger van Suteks een van de oprichtsters is.

Yanindayz, wat ‘We staan achter jullie’ betekent, is een organisatie die wil werken aan het vergroten van het bewustzijn rondom gender-gelijkheid om deze uiteindelijk op alle gebieden van het leven te waarborgen. Zoals het beëindigen van het geweld tegen vrouwen en het stimuleren van gelijkheid in onderwijs werk en de verdeling van (verzorgende) taken binnen het huishouden. Dit doen zij door projecten te ontwikkelen, gericht op mannen, waarin ze met hen het gesprek aangaan over deze onderwerpen om op deze manier een verandering in houding en gedrag te realiseren die uiteindelijk zal zorgdragen voor een gelijke wereld.

Meer over de organisatie is te lezen op de website van Yanindayz.

 

*orders met een orderwaarde vanaf €50

 

divider
Dit vind je misschien ook interessant:
  • De mensen achter King Louie: de producent
    De mensen achter King Louie: de producent

    Al 26 jaar werkt King Louie voor de kledingproductie nauw samen met het Turkse Suteks. ... Lees meer >

  • Ons verhaal
    Ons verhaal

    Ons verhaal begint in de jaren 80 in Amsterdam met vintage vondsten. Deze pagina geeft een inkijk in de geschiedenis van King Louie. Lees meer >

  • King Louie Store Amsterdam
    King Louie Store

    Kom naar ons brand store in Amsterdam. Wij geven ook gratis stijladvies.. Meer info

Language

Select your country and language

Back to top